Mexican, born in Guadalajara and raised in Hermosillo, Sonora, where she currently resides and works as the Academic Operations Manager at the CertifiED Learning and Development Institute. In this role, she coordinates various educational programs and English language certification courses offered by the Institute. This responsibility has significantly contributed to her professional growth and development over the past 10 years. Mariana has experience as an English language teacher in EFL (English as a Foreign Language) courses, teaching the language at all educational levels, in corporate settings, and through tutoring programs. She holds several certifications in language teaching and has experience as an academic coordinator for online language schools and other educational roles, including instructional design for teaching platforms, courses, diplomas, and certification creation. Mariana has also participated as a speaker in conferences, discussing topics related to teaching methodologies, the new Mexican education system with expected learning outcomes and English language competencies, as well as Artificial Intelligence, complementing her learning and experience.
Ponencia: La enseñanza del español como lengua extranjera en Trinity College Dublin: lenguaje inclusivo y perspectiva de género
El uso de metodologías de enseñanza del español como lengua extranjera que priorizan la comunicación (i.e., Communicative Language Teaching; Content and Language Integrated Learning; Cooperative Language Learning) en el contexto de los estudios hispanos en Trinity College Dublin supone una serie de retos y oportunidades con relación al lenguaje inclusivo. Independientemente de la posición que se tome desde el debate lingüístico, el hecho es que los estudiantes de ELE a nivel universitario, están expuestos a formas de lenguaje inclusivo que en ocasiones contravienen las reglas gramaticales que se les han enseñado, tanto en redes sociales como en artículos periodísticos y académicos, así como otros textos de relevancia para sus estudios. Independientemente del uso que los estudiantes hagan del lenguaje inclusivo en su día a día, es importante que sean capaces de reconocerlo, entender su funcionamiento y pensar críticamente al encontrarlo en distintos textos y productos culturales. La conferencia describirá los retos y oportunidades que representa el acercamiento al lenguaje inclusivo, así como la enseñanza de ELE con perspectivas de género, en el contexto de los estudios hispanos en Trinity College Dublin.